Gå til hovedindhold

Børnehuset Klods Hans

Velkommen til Børnehuset Klods Hans. Vores værdier bygger på, at alle børn bliver set og hørt.

  • Læs op

Indhold

    Børnehuset Klods Hans er en integreret institution. Vi består af en vuggestuegruppe og en samlet børnehave, der er opdelt i mindre grupperinger.

     

    Vuggestuen kaldes Solsikken. Her er 13 børn, 2 pædagoger og 1 medhjælper. Vi har særlig fokus på at være helt tæt på børnene; derfor er nærvær og omsorg vores højeste prioritet. Vi laver grupper med forskellige aktiviteter, der passer til alder og udvikling.

    Vi har også fokus på, at de ældste børn bruger mere og mere tid med de yngste børnehavebørn, så overgangen bliver glidende.

    Miniovergangsgruppen er en del af børnehaven og er en lille gruppe med 7-12 børn i alderen 2,5 år til 3,5 år sammen med 2 pædagoger og 1 medhjælper. Vi vil gerne give børnene en god start i børnehaven, og derfor sluser vi dem igennem minigruppen, så de bliver trygge ved børnehavelivet. I minigruppen er der masser af tid til nærvær, omsorg, personlige hensyn, selvhjulpenhed, vente på tur, holde i hånd på tur og meget mere.

     

    I børnehaven er vi sammen som én børnehave og ikke stueopdelt. Det er vigtigt for os, at alle børn bliver set og hørt hele dagen, så børnene inddeles i mindre grupper. Vi sørger for, at børnene får mulighed for at skabe gode venskaber og får udfordrende aktiviteter, så de kan udvikle sig. Grupperne, der har farvenavne, ændres løbende efter børnenes behov. Hele børnehaven består af 35 børn, 3 pædagoger, 1 studerende og 2 medhjælpere. 

    Uanset børnenes alder, så er vores værdi, at alle børn skal ses og høres.

     

    Vi holder af vores lokalområde og tager ofte til Naturcenter Sølyst, leger i skoven og går ned til Brabrandsøen. Herudover deltager vi i mange børne- og kulturarrangementer i Aarhus.

     

    Klods Hans vægter overgangspædagogik højt

    Når barnet skal starte i børnehaven, laver vi en lille ceremoni, hvor barnet sammen med en voksen fra vuggestuen flytter sin kasse til den nye garderobe i børnehaven. Alle børne og voksne i huset danner espalier og klapper barnet og den voksne over til den nye garderobe.

    En af fordelene ved at være en integreret daginstitution er, at vi kan skabe kontinuitet for barnet i overgangen til børnehaven - og begynde at arbejde på dette længe før, barnet starter i børnehaven. Dette gøres bl.a. gennem ugentlige besøg i børnehaven, så barnet lærer de andre børn og voksne her at kende.

    I det hele taget har børnene et stort kendskab til hinanden, da vi er et fælleshus om morgenen og eftermiddagen.

     

    Forældresamarbejde

    Vi prioriterer et tæt samarbejde i det daglige. Vi ser dig som forælder som den vigtigste samarbejdspartner, da det er dig, der kender barnet bedst.

    Udover den daglige kontakt har vi fastlagte forældresamtaler og forældremøder. Hvis der er behov for det, holder vi gerne ekstra møder med dig.

    Forældrene er også en vigtig del af vores faste traditioner igennem året og deltager f.eks. i de to årlige fælles arbejdsdage.

     

    Selvhjulpenhed

    Vi støtter og guider børnene i at kunne selv. Når de får en oplevelse af, at de kan selv, giver det dem gåpåmod og lyst til at lære mere. Når børnene oplever at mestre noget, der var svært lige før - f.eks. selv at tage tøj på - styrker det barnets selvværd og selvtillid, øger deres resiliens (modstandskraft) og giver dem redskaber til at mestre næste udviklingstrin.

     

    Legen som værdi i sig selv

    Vi sørger for, at der er tid til leg, og at alle børn kan være med. Når der er brug for det, rammesætter og guider den voksne. Andre gange står den voksne ved siden af, men er parat til at give en hjælpende hånd, så lege udvikler sig positivt.

    Leg er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Den fremmer bl.a. fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

    Vores aktiviteter er planlagt ud fra børnenes behov og interesser samt de seks læreplanstemaer. Temaerne bidrager til at understøtte børns generelle trivsel og udvikling.

     

    Sproglig udvikling

    Sprog er noget, man lærer af andre, så vi arbejder bevidst og målrettet med alle børns sproglige udvikling. Vi giver tid til, at børnene kan fortælle eller svare på vores spørgsmål. Og som sprogforbilleder gentaler, benævner eller udvider vi samtalen med nye ord.

    Vi tilbyder dialogisk læsning. Det er en metode, der har fokus på at forstærke og udvide ordforrådet hos børn med dansk som andetsprog.

    Klods Hans ligger i smukke omgivelser tæt ved Brabrand Sø og Naturcenter Sølyst; steder vi benytter os flittigt af.

    Huset og vores to legepladser er indrettet med kroge og hjørner til ro og fordybelse. Andre steder er der plads til vilde lege fyldt med megen energi.

    Legepladserne er indrettet, så børnene har mulighed for at styrke krop, motorik, sanser, legekompetencer og dyrke fællesskaber.

    Vi har sandkasser, legehuse, ruchebane, gynger, snitteværksted, baggård til de store kreative projekter, bålhytte, mooncarbane, klatretræer, drivhus hvor børnene også kan lege, et gammelt hønsehus der for tiden er lavet om til ”skriveværksted” og meget andet.

    Kreativitet

    Vi laver mange forskellige kreative projekter – i både større og mindre skala. Det kan være alt fra perleplader til mere projektorienterede ting, der ofte tager afsæt traditioner, højtider eller sæsonerne.

    Vi arbejder hver måned med faste temaer; her er nøje udvalgt aktiviteter med f.eks. fokusord, sange, sanglege og turer ud af huset.

    Sådan er en typisk dag i Klods Hans:

    Kl. 6.30: Klods Hans åbner.

    Kl. 7-8: Vi er sammen i fællesrummet. Her tilbyder vi morgenmad til de børn, der har brug for det.

    Kl. 8: Resten af huset åbner. Børn fordeles i mindre grupper på de tre stuer og eller på legepladsen.

    Kl. 9: Vi holder samling. Samling er et godt sted at tale om, hvad der skal ske i dag, synge en sang og spise børnenes frugtmadpakker. Det er en god måde at få set hinanden på, inden vi alle skal i gang med forskellige aktiviteter. Vi opfordrer dig til at aflevere dit barn helst før men ellers efter samling, da vi gerne vil fokusere på ro til fordybelse under denne aktivitet.

    Kl. 9.30: Formiddagsaktiviteterne starter. Det kan f.eks. være leg ude og inde, motoriske lege, værkstedsaktiviteter, sang, dialogisk læsning, ture ud af huset og mange andre projekter. Her er børnene altid delt op i grupper, og aktiviteterne er tilrettelagt ud fra den pædagogiske læreplan med børnenes læringsmål for øje.

    Kl. 10.30: Vuggestuen spiser frokost, og derefter gøres der klar til middagslur.

    Kl. 11.00: Børnehaven spiser frokost, og derefter går vi på legepladsen. De, der har brug for det, puttes til lur.

    Kl. 13.30: Vuggestuen spiser madpakker

    Kl. 14: Børnehaven holder madpakkecafé og spiser på skift. En voksen sidder i fællesrummet og sikrer, at alle børn får spist. Her er tid og ro til at spise, nærvær og en historie. (Fredag spises kl. 13.30)

    Kl. 14.30-16: Børnene tilbydes forskellige aktiviteter på stuerne og legepladsen.

    Kl. 16 og frem: De sidste børn samles ofte i fællesrummet eller i sommerhalvåret på vuggestuens legeplads. Her slutter vi dagen af med fri leg og gerne en god historie.

    Klods Hans lukker kl. 16.30 om mandagen og fredagen. De øvrige dage er det kl. 17.00.

     

    Traditioner

    I Klods Hans har vi forskellige traditioner i løbet af året som f.eks. fastelavn, familiedag, sommerfest med koncert, afslutningsfest for skolestarterne, julefest med Luciaoptog, julefrokost for børnene med besøg af julemanden og to forældrearbejdsdag om året.

    Om fredagen holder vi festlig fredag med fælles samling på tværs af hele institutionen. Vi synger og danser og ønsker hinanden en god weekend.

    Vi fejrer fødselsdag for børnene i samarbejde med forældrene. Det kan være i vuggestuen/børnehaven eller i form af et besøg derhjemme.

    Vi tilbyder morgenmad mellem kl. 7-8. Måltidet består af havregryn, boller, knækbrød, smør, vand og mælk.

    Kl. 9 spiser børnenes deres medbragte frugtmadpakker. Det foregår typisk til samling.

    I Klods Hans har vi frokostordning, og vi får maden leveret udefra: fra cateringfirmaet Frk. Laura. Al kost er tilpasset fødevarestyrelsens anbefalinger. Vi serverer sund, nærende og varieret kost, hvor maden er lavet fra bunden af friske råvare, et minimum af halvfabrikata samt et bredt udvalg af halal.

    Børnene får hver uge en kostplan bestående suppe/grød, kød, fisk samt rugbrød med et bredt udvalg af pålæg. Der tænkes altid grøntsager og fuldkornsprodukter ind i kosten. Oksekød og kyllingekød er halal. Vi serverer ikke svinekød i huset.

    Børnene får vand til alle måltider.

    Madpakke

    Til eftermiddag spiser børnene deres medbragte madpakke. 

    Vuggestuen spiser kl. 13.30 og børnehaven kl. 14.00. (Fredag spiser alle kl. 13.30).

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om børnene skal have med madpakker med. Du stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi prioriterer et tæt forældresamarbejde i den daglige kontakt. Når vi taler sammen og deler vores viden – i hverdagen eller på møder – skaber vi de bedste rammer for, at dit barn kan udvikle sig og trives.

    Ud over den daglige kontakt har vi fastlagte forældresamtaler og forældremøder. Hvis der er behov for det, holder vi gerne ekstra møder med jer.

    Forældercitat

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen.

    Du kan også blive del af forældrebestyrelsen, der arbejder for alle børnene i hele dagtilbuddet.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

     

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Værdigrundlag i Klods Hans

    Nærvær og omsorg

    Nr. 1 i Klods Hans er nærvær og omsorg. Vi tror på, at alle børn skal være tanket op af masser af nærvær og omsorg dagligt af alle voksne, og at det enkelte barn føler sig tryg i Klods Hans. Når et barn er afbalanceret, føler sig set, hørt og forstået, er barnet modtageligt for at indgå i børnefællesskabet og i nære relationer med andre børn. Barnet har ret til at udvikle sig og lære for derfor at være i trivsel. 

    Følelser

    Børn må aldrig efterlades alene, når de er kede af det. Store følelser kan være svære at forstå og håndtere, når man er et lille barn. Derfor får den voksnes stemme en betydning for barnets udvikling og erfaring med følelser og handlinger. Den voksne skal derfor sætte ord på barnets følelser og handlinger. F.eks. sige: ”Jeg kan godt se, at du blev meget ked af det” – ”Jeg kan godt høre, at du savner din mor, men jeg vil meget gerne hjælpe dig.” – ”Sikke vred du blev på…”. Ved at italesætte og anerkende barnets følelser og handlinger er den voksne med til at hjælpe barnet igennem følelserne. 

    Valg

    Når vi giver mange valg til barnet, kan det være med til at forvirrer barnet. Det kan f.eks. være spørgsmål som: ”Vil du lege med biler, plus plus, skal vi spille, eller skal jeg læse en bog for dig?”. Barnet bliver helt rundtosset. Vi giver i stedet barn to muligheder som f.eks.: ”Jeg kan læse en bog for dig, eller vi kan spille et spil. Hvad har du lyst til?” – ”Jeg kan godt høre, at du vil have din mad varmet, men…” Barnet føler sig set, hørt og forstået af den voksne, som gør det lettere at vælge eller at accepterer et nej eller en afvisning.

    Guidning af barnet

    Børn kan i periode have brug for mere guidning. Her viser den voksne vejen for barnet. Så i stedet for at sige ”vil du med ud nu?”, siger den voksne ”kom, nu skal vi ud og lege”. Under guidning kan anerkendelse af barnets adfærd forstærke barnets evne til at give den voksne følgeskab. ”Hvor var du god til at komme med i garderobe med det samme; det er så dejligt at være sammen med dig lige nu. Kom nu går vi ud og graver det sandslot”.

    Selvhjulpen

    Alle børn skal have lov til at mestre eget liv – børn skal have lov til at gøre det, de kan. Vi skal støtte dem med deres videre udvikling og læring. Vi tror på, at børn kan mestre aget liv og er gode til selvhjulpenhed, men nogle dage kan barnet bare ikke selv tage tøj på. Vi ved, barnet normalt gør det, så det er ok at have en øvdag; en dag hvor man som barn bare ikke kan mestre at få sit tøj på og komme ud. Det er disse dage, vi hjælper og gør tingene sammen med barnet. Vi tror på i Klods Hans at gode og hyppige interaktioner med det enkelte barn er med til at styrke barnets selvværd, selvfølelse og selvtillid.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 7. oktober 2024